Booxy – Místo, kde knihy ožívají (Recenze mobilní aplikace pro Android)

Knižní dojmy

Pokud jste se někdy ocitli v situaci, kdy jste sháněli informace o konkrétní knize, hledali inspiraci ke čtení, knižní novinky či čtenářské recenze, zajisté vám vyhledávač nabídl web Československé bibliografické databáze – CBDB.cz. Stránka se před časem dočkala modernějšího kabátu, působí svěže a udržovaně. Snaha jít s dobou a přiblížit se také mladším čtenářům a čtenářkám, se projevila i ve vývoji vlastní mobilní aplikace. Dostala úderné a moderně znějící jméno Booxy.

QIP Shot - Screen 0022

Aplikace

Ve verzi pro Android (verzi pro iOS jsem netestovala) nabízí aplikace nepřeberné množství funkcí. Po nainstalování, otevření a přihlášení do aplikace (přes Facebook, Google nebo účet na CBDB.cz), se swajpnutím zleva dostanete do hlavního menu. To obsahuje celých 13 záložek:

• Můj přehled – zde můžete sledovat aktivity svých oblíbených uživatelů, nové články a recenze, nejnovější knihy přidané na web CBDB.cz, diskusní fórum, komentáře ke knihám, diskuse u knih, komentáře k autorům a diskuse u autorů. U fóra a veškerých diskusí se můžete přepnout mezi kompletním zobrazením nebo si nechat vypsat pouze sledované diskuze a komentáře.
  • Stream – stream je položka, kterou je možno nejvíce personalizovat. Ve filtru streamu si můžete nastavit, které autory, knihy, přátele, diskusní vlákna a nakladatelství chcete sledovat a které novinky vás zajímají nejvíce (komentáře, hodnocené, diskuse, aktivity).
  • Moje knihovna – ve vaší knihovně  naleznete vaše vytvořené seznamy knih (oblíbené, přečtené, v knihovně, chci si přečíst, právě čtu, wishlist), seřazené tak, že připomínají regály knih. Seznamy můžete libovolně listovat. Můžete přidávat nové knihy, vytvářet nové seznamy. Proklikem na konkrétní knihu se samozřejmě dostanete na její podrobný detail (viz níže).
  • Přidat knihu – novou knihu můžete přidávat zadáním kódu ISBN; ručně zadáním autora, názvu knihy apod.; nebo s využitím fotoaparátu, naskenováním kódu knihy.
  • Fórum – zde můžete diskutovat s ostatními uživateli, nejen o knihách. Nechybí možnost zakládat nová diskusní témata.
  • Články – knižní novinky, recenze knih, články a novinky. Vše, jako při procházení webové stránky.
  • Doporučené knihy – tady vám databáze nabídne další, doporučené knihy, podle knih, které jste označili, jako své oblíbené. Užitečná vychytávka je i náhled procentuálního ohodnocení každé doporučené knihy.
  • Bazar knih – velmi užitečné a hojně využívané u vášnivých čtenářů. Databáze vám nabídne vhodné inzerované knihy, které by vás mohly zajímat. Můžete si ale i vyhledat vlastní inzerát a rovnou na něj odpovědět. Nebo vložit vlastní nabídku či poptávku. Uskutečněné obchody se vám ukládají do historie.
  • Přátelé – seznam vašich knižních přátel, s možností prohlížení jejich kompletního profilu nebo odeslání soukromé zprávy. Můžete si nechat vypsat všechny své přátele nebo stalkovat pouze ty, kteří jsou zrovna online.
  • Moje poznámky – jednoduše, zapište si , co potřebujete.
  • Dárkový seznam – není nad to, taktně naznačit vaší rodině a přátelům, aby vám koupili knihu. Vytvořte seznam a pošlete jim odkaz. Dostanete skvělý dárek a ještě ušetříte vašim známým trápení s výběrem toho, čím vám udělat radost k narozeninám či Vánocům.
  • Odhlásit se – odhlášení z aplikace.
  • O aplikaci – informace o aplikaci, nápověda a FAQ, kontakt a podmínky používání.

Screenshot_2016-03-30-22-17-24~01 Screenshot_2016-03-30-22-17-39 Screenshot_2016-03-30-22-18-00

Vzhled

V základním nastavení má aplikace černou (spíše našedivělou), bílou a červenou barvu. V nastavení si ale můžete vybrat ze tří barevných schématčerného, červeného a modrého. Veškerý text na tmavém pozadí je bílý, na bílém pozadí černý. Texty jsou dobře čitelné, font písma byl zvolen dobře. Celá aplikace působí svěžím, propracovaným dojmem. Ovládání je intuitivní, zvládnou jej i méně zkušení uživatelé smartphonů a tabletů.

Screenshot_2016-03-30-22-20-12 Screenshot_2016-03-30-22-21-11 Screenshot_2016-03-30-22-22-02~01

Možnosti nastavení

Téměř u každé položky z menu máte volbu nastavení (ikona ozubeného kolečka). V základním nastavení aplikace můžete spravovat svůj profil, heslo, zájmy. Můžete si povolit nebo zakázat oznámení (s využitím vibrací nebo zvuků nebo obojího), vybrat si ze čtyř verzí úvodní obrazovky při spuštění aplikace a barevné schéma.

Vlastní profil uživatele

Kromě základních informací o uživateli, aplikace zobrazuje vaše seznamy knih (právě čtu, wishlist, oblíbené, přečtené, chci si přečíst, knihovna a další, libovolně vytvořené seznamy), vaše komentáře ke knihám i s hodnocením a bazar. Na profilu vidíte také vaše přátele a seznam sledujících. V aplikaci můžete  také měnit svou profilovou fotografii.

Profil knihy

V profilu konkrétní knihy, je kromě základních informací (název, autor, obálka, rok vydání, nakladatelství, počet stran) také procentuální hodnocení, anotace knihy, zařazení do vašich seznamů, komentáře ke knize, podobné knihy, zajímavosti, bodové hodnocení a diskuse. Najdeme zde i statistiky (kolikrát je k kniha v oblíbených, v rozečtených apod.). Ke knize si můžete zapisovat poznámky, sdílet její profil na sociálních sítích nebo prostřednictvím emailu, upravit informace o knize, poslat profil  knihy jinému uživateli, zadat nabídku nebo poptávku po knize do bazaru. Velice šikovnou vychytávkou je možnost, zaznamenat si, že jste knihu půjčili, komu jste ji půjčili a kdy. K výpůjčce můžete připsat i libovolnou poznámku.

Screenshot_2016-03-30-22-19-41 Screenshot_2016-03-30-22-18-35 Screenshot_2016-03-30-22-19-21

Vyhledávání knih a autorů

Vyhledávat můžete knihu, spisovatele, uživatele nebo nakladatelství. Hledaný text můžete zadat ručně nebo s využitím fotoaparátu naskenovat kód knihy. Vyhledávání je možno aktivovat z jakékoli místa, v rámci celé aplikace, včetně úvodní stránky. Bohužel, nelze takto vyhledávat i v bazaru. Pokud chcete hledat nabídku prodeje knihy, musíte do záložky Bazar a použít samostatné vyhledávání v bazaru.

Hodnocení

Aplikaci jsem zkoušela na svém mobilním telefonu Huawei Ascend G7 s 2GB RAM. Několik prvních spuštění neproběhlo úplně hladce. Aplikace se velice dlouho spouštěla. Obsah se načítal velice pomalu. Po pročištění paměti telefonu se situace opakovala. V současné době už je spouštění v pořádku, načítání knih je ale stále občas zdlouhavé. Co se týče používání aplikace, nenarazila jsem na jediný vážný problém. Vše funguje, jak má. Aplikace nepadá, reaguje přesně a pohotově.

Srovnávat lze pouze s aplikací Goodreads (aplikaci Databazeknih.cz nepočítám, nenabízí skoro žádné funkce). Goodreads poskytuje větší provázání se sociálními sítěmi. Já osobně nechci každou dočtenou nebo koupenou knihu vystavovat svým kontaktům na Facebooku, tato funkce mi tedy nechybí. Booxy mi připadá hezčí, uživatelsky přívětivější než Goodreads. Hojně využívanou funkcí, u zahraniční konkurence, je možnost monitorovat pokroky ve čtení. Lepší je také doporučování dalších, podobných knih.

Stálo by za úvahu, přidat nové, světlejší barevné schéma. Stávající schémata jsou sice hezká ale hodně tmavá. Zajímavé by bylo, mít u každé přečtené knihy datum dočtení, nově zakoupené knihy datum přidání do knihovny atd. Často nakupuji  knihy v bazarech. Pro posouzení důvěryhodnosti prodávajícího mi na webu i v aplikaci chybí možnost ohodnocení uživatelů/prodávajících/ kupujících (spolu s písemným ohodnocením průběhu nákupu), pro snazší výběr nejvhodnějšího inzerátu z nabídky. Šikovné by také bylo vyhledávání knih dle štítků (např. zajímá mě Severní Korea, zadám heslo do vyhledávání, databáze mi najde další knihy s tématikou Severní Korea).

Celkově aplikaci hodnotím pozitivně. Je jediná svého druhu v ČR. Funkcemi a obsahem se jí žádná jiná knižní aplikace nevyrovná. Vzhled přitažlivý, ovládání jednoduché. Funguje dobře i na méně výkonných telefonech (testovala jsem ji i na mém starším telefonu Sony Xperia P a fungovala bezchybně) a nezabírá v telefonu zbytečně moc místa. Zbývá už jen postupně doplňovat informace o knihách a autorech, ať se databáze rozrůstá a zůstává stále aktuální.

Plusy

1. Velké množství funkcí
  2. Intuitivní ovládání